tisdag 15 maj 2012

Vito Ingrosso Del 2



 Trots en tillvaro med många spännande möjligheter, bland annat en chans att delta i samma Motownshow där Michael Jackson framför den historiska solodansen till Billie Jean, valde Vito att åka hem till familjen.

1985 kom succén med Piccadilly Circus och Pernilla Wahlgren, men det är inget Vito väljer att särskilt lyfta fram. Han berättar att han koreograferade dansen till låten i ett litet sångbås på ingen tid alls. Vito berättar att han och Emilio stod för mycket av det kreativa i framförandet av låten som blev en sådan hit. Låten fick stor genomslagskraft just på dansscenen minns Vito. Kanske var det en av de första gånger som den typen av dans fick en tydlig plats i ett TV-sänt inslag i Sverige.

Vitos liv verkar kantat av nästan dramaturgiskt regisserade scener. Namn på internationella giganter inom show business, platser, klubbar och historiska scenproduktioner duggar tätt genom hans berättelse. Då och då under intervjun minns han tillbaka lite extra och berättar detaljerat om händelser som verkar ha en särskild plats. Han verkar ha ett närmast fotografiskt minne vad gäller detaljer, vad någon hade på sig, vad någon sa, exakt hur miljöer såg ut.
Ett av dessa minnen är mötet med Liza Minelli på nattklubben Alexandras i Stockholm 1987. Minelli befann sig på turnéstopp i Stockholm och hon och hennes entourage spenderade kvällen på Stockholms då hetaste uteställe. Vito berättar om hur Minelli ser Vito dansa, hur hon stannar upp hela klubben och utmanar Vito på en privat dansbattle. De håller kontakten och kort därefter besöker Vito Minelli i Köpenhamn. Han berättar om ett intimt möte där han och Minelli sitter uppe hela natten i hennes svit och pratar om livet. Minelli anförtror Vito hela sin bakgrund och de diskuterar särskilt koreografin till hennes historiska show Cabaret. Man förstår att en fin vänskap och en kärlekshistoria av platonisk karaktär växer fram. För Vito, som själv säger att han har svårt för auktoriteter och sällan haft respekt för någon eller något, är Liza Minelli en av de få människor och artister som inspirerat honom och som väckt en kollegial respekt.

På slutet av 80- talet börjar Vito på allvar jobba med hela spektrat av musik, dans, koreografi och scenografi. Samtidigt som han formar sitt eget danskompani, koreograferar och producerar shower, jobbar han intensivt med musik. Han beskriver hur han satt i en ”cancerkällare” i Vasastan, upptäckte housemusik och började experimentera. Han drogs till de nya ljudkällor som den då relativt okända musikstilen erbjöd. En idé till en helt ny slags show började ta form och Vitos samlade erfarenheter och breda kreativa begåvning får nu fritt uttryck.

– Vi slängde ut känslor på en vägg och jobbade med musiken parallellt, pressade skiten ur den teknik som fanns då.Vitos kontroversiella show Straydog Heaven har premiär våren -88. Vito berättar om en stor succé och ett sceniskt uttryck som låg långt före sin tid. Showen drar 800 personer varje vecka och ibland sitter legender i publiken. Prince är ett av namnen som nämns.


Under första hälften av 90-talet fortsätter Vito att experimentera med housemusik, stöter på problem kopplat till upphovsrätt och bestämmer sig för att göra egen musik. Skivbolagen Loop Records och Plumphouse Records bildas tillsammans med Joachim Hövel och helt ny klubbmusik exporteras direkt från den lilla studion i Vasastan ut till både svenska och internationella dj:s. Två singlar som Vito är med och producerar får stora framgångar på amerikanska Billboardlistan och under samma period släpps också LP-skivan Hyper Nature. Skivan blir så småningom inspiration till en dansshow med namnet ”Deep” som sätts upp i Stockholm.


Deep sätts upp sista gången -95 på Cirkus i Stockholm och Vito berättar animerat om en kombinerad show och housefest med för sin tid helt nya uttryck och minst sagt djärva idéer. Hela Cirkusarenan hade byggts om till ett dansgolv och kvart över tio på kvällarna öppnades dörrarna. Vito berättar rakt ur minnet om samplade ljud från aboriginska tubinstrument, nerpitchade, tunga technobeats, torkad lera på dansarnas kroppar som sköljs av som en scenisk effekt, vibrationer som gör att dammet lossnar från taket och en uppjagad vaktmästare som springer runt med en decibelmätare.
Intressant kuriosa är att Vitos son Sebastian kommer i kontakt med just housemusik i Vitos studio under den här perioden. Vito berättar att Sebastian hade en förkärlek för att ränna runt på stan och att Vito istället tvingade in honom i studion. Bra drag tycker vi, med tanke på Swedish House Mafias enorma framgångar där Sebastian Ingrosso som bekant är en av huvudfigurerna.


Efter en högproduktiv period i slutet på 80-talet och fram till mitten av 90-talet där Vito koreograferade och producerade flera shower, bland annat en uppsättning av Grease och en krogshow för Lasse Berghagen, förflyttas Vitos fokus helt till musik och kreativa modevisningar. Mellan 1993 och 2004 driver Vito ett eventbolag som gör modevisningar, shower och kreativa produktioner för stora svenska företag. Några exempel från en imponerande lista är en internationell lanseringsturné för Ericsson och visningar för Diesel och Miss Sixty. Vito minns särskilt en öppningsinvigning för Diesel -96 där internationella dj:s flögs in och där han formade hela det sceniska uttrycket.

– Man får aldrig ha respekt för verktygen eller kunskapen, de ska användas. Jag har aldrig nöjt mig med enkla lösningar utan alltid velat göra två, tre steg till.
1997 föds Vitos dotter Paloma och 2002 kommer sonen Enzo. Mamma till båda barnen är Vitos nuvarande fru Lisa Lindqvist.
Det går inte att ta miste på Vitos talang för helheten i det kreativa uttrycket, oavsett om det är en ren koreografi, en komplett show eller en modevisning. Tidigt i Vitos liv som dansare tröttnade han ofta på koreografen, såg brister och ville själv ha ett finger med i spelet. Från att han började koreografera egna solonummer, gick han vidare till att jobba med det hela sceniska uttrycket med koreografi, scenografi, musik, kläder och ljussättning. Hans intensitet och otålighet har ibland gjort honom svår att jobba med, erkänner han själv. Dansare som han koreograferade upplevde honom ofta som överväldigande.
Vito beskriver sig själv som en visionär, hans starka sida ligger i hans fantasifullhet, förmågan att kunna se hur en show ska ta sig i uttryck, kasta upp idéer och inspirera sina medarbetare. Ett uttryck som ofta förekommer när vi pratar drivkrafter och inspiration är ”A punch in the face”. En käftsmäll. Vito menar att han vill att det som förmedlas på scen ska kännas precis så. Som publik ska man bli förförd och berörd, inget annat duger.
Vid vår andra session befinner vi oss i en musikstudio på söder för några kompletterande delar. När vi är klara börjar Vito prata med en ny lovande musiker om ett kommande framträdande. Plötsligt tar dialogen fart, Vito har inspirerats av en grundidé artisten har och slänger ut nya, fantastiska idéer på smattrande band medan den unge artisten storögt lyssnar och nickar. När jag stänger dörren bakom mig pratar de fortfarande och jag tänker att det är så här han jobbar. Han delar frikostigt med sig av visionära, nytänkande idéer var han än går och det kommer han sannolikt fortsätta med ett bra tag till.

Denna text var skriven för www.5678.se
Text & Intervju av Therese Viksten
Fotograf Marco Panseri www.Panseri.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar